Yrkeskvinnan funderar över det olämpliga

Vad nu det är för något.
Mina söner säger så ibland om saker; att de "olämpliga". Det tycker jag är lite roligt, om inte annat för att det låter så lillgammalt. Det kan vara om hundar sniffar varann i baken eller om folk blir för kärvänliga i nåt teveprogram. "Olämpligt" utbrister desa båda unga moralens väktare.
Själv tycker jag att det här med lämpligt och olämpligt är lite svårt.
För några veckor sen beställde jag hela boxen med Lorry-program från sent 80/tidigt 90-tal.
Lorry Lorry
Jag fick nåt slags nostalgianfall och tittade rask på typ fyra avsnitt på raken. Och slogs av flera saker.
1. Mycket av materialet var PLÅGSAMT aktuellt trots att det är 20 år sen det begav sig. Trots att det inte finns en enda referens till facebook eller mobiltelefoner.
2. Sjukt dåligt att flera musiknummer bara klippts bort pga upphovsrättsliga skäl. Trist!!
3. Jäklar vad grov satir kunde vara på den tiden. Eller nåt. Appropå olämplig alltså. Jag blev generad flera gånger. Det var liksom inte läge att säga "barn, kom och titta, det här är jätteskojigt..." De där små lämplighetspoliserna råkade passera någon gång när jag satt och nostalgifrossade och jag fick omgående veta att Lorry var .... gissa? Olämpligt.
4. Stefan Sauk är ett geni. Eller olämplig. Jag vet inte. Jag blir bara väldigt tagen.
Fast en sketch har kidsen uppskattat. Det är Johan Ulvesson som ska mönstra. Claes Månsson är nån slags läkare/psykiater och den hoppfulla rekryten har väldigt bisarra fillmbaserade uppfattningar om vad krig är och hur det går till. Han drömmer om att få åka till England och kriga för han aldrig varit där. Man försvarar sig hela morgonen fram till lunch för att därefter "bomba till jättespännande musik hela eftermiddagen". Sen på kvällen pratar man minnen "så där som Thor Modén och dom brukar göra", delar på en cigarett, lyssnar på Lili Marlén...kelar lite med Pluppe...
Pluppe är hans guldhamster, men när läkaren bestämt säger att lilla Pluppe nog får stanna hemma bryter rekryten ihop.
- Jamen han då, han fick ju ta med elefanten!!
- Vem då?
- HANNIBAL!!! Han fick ju ta med elefanten när han gick över alperna!
- Jamen du kan väl inte jämför Pluppe med Hanibal?
-JOOO, det kan jag visst för annars är det orättvist!!!!
Sen hotar han med att bomba psykiatern tills denna "blir alldeles ledsen" och om han inte hade väldigt bråttom till en viktig grej skulle doktorn få en jättekanon i örat...och så är hans pappa direktör.
Ridå.
Hemskt roligt.
Nåväl.
Andra olämpliga saker i min tillvaro just nu. Ansiktet. Musikgruppen alltså. Jag smyglyssnar på "Äckligt" lite då och då och börjar fnissa hysteriskt varje gång. Mest åt hur någon kan lyckas waila loss om att dela på en flaska vitt och äta en BOOJABÄÄS samt att det ska hämtas saker på vinden innan någon kan tas till himlen, och det görs milt gravallvarligt och glassigt...
Sen är det inte roligt längre. Jag vet inte. Kanske förväntar jag mig av mig själv att jag ska bli kraftigt moraliskt uppbragt oc upprörd och allt möjligt. Och, ja, lite så blev jag när jag såg videon. Det är nåt med det här tok-ironiska-som-antagligen-inte-är-ironiskt-utan-nåt-mycket-mer-än-ironiskt; jag pallar egentligen inte. Det är humor (tror jag) fast den är snajdigt producera och gravallvarlig samtidigt. Jag får inte ihop det. Det är ju så sjukt olämpligt.
Kanske är det därför jag skrattar så nervöst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0