Yrkeskvinnan Dag 6: Min dag

Öh... Min dag? Min dag är bara min. Min dag är bara min. Min dag är bara...skit.

(Ja, det är ett Jonas Gardell-citat.)

Min dag är blåsig och rätt kall.

Jag vaknade mitt i en märklig dröm där jag återsåg en kär vän som jag inte sett på mycket mycket länge.
Jag blev uppjagad av maken som ville hinne umgås i tio minuter innan han skulle iväg. Vi hummade lite åt varann över smörgåsen och kaffet och min superssvåra sudoku. Sen försvann han.

Jag jagade iväg tre av fyra barn efter att ha försäkrat mig om att koftor bars, att vantar och mössor fanns och att samtligas stövlar i alla fall inte var dyblöta inuti.

Det fjärde barnet masade sig upp. Jag bäddade min säng, la fram kläder, slet av mig pyjamasen för att ta en dusch, då det fjärde barnet började väsnas om att hon behövde låna min dator. "Leta själv, jag vill inte ranta runt näck i huset", blev mitt svar. Barnet hävdade att datorn icke stod att finna. Jag gastade: "Jag VILL inte ranta runt näck, och om jag kommer ner och hittar min dator på tio sekunder blir jag sur!" Barnet fortsatte att gnälla. Till slut fick jag ÄNDÅ ranta ner näck...och jag hittade självklart datorn på tre sekunder, inte tio. Jag blev sur. "Ja, jag är dum i huvet!!" gastade barnet teatraliskt. "NÄÄE", gastade jag, "men du letar hemskt dåligt!!"

Jag duschade. Jag gjorde små rehab-övningar för min onda axel, med mitt fina röda gummiband. Jag klädde på mig svarta urtvättade byxor, grön topp och blå kofta. Och vinröda strumpor - jag har påvekomplex. Jag hann samla ihop mitt pick och pack, hoppa i jodpushen och slänga på mig min nya fina jacka som jag köpte igår, och som har huva och är grå och lite lite luddig. Lite duffel-rip-off, typ.

Jag kom med bussen. Jag kom med pendeln. Jag ringde upp min krasslige, hostande onkel och konverserade honom i nån kvart. Jag missade bussen utanför stationen och fick vackert traska hela vägen till kontoret. Det gjorde inget, jag hade ju huva, men rackarns vad det blådte kallt.

Sen har jag lyssnat in på en fikarastdiskussion om kaffeautomatens vara eller icke-vara. Jag har gått en ostsmörgås och lite mer kaffe. Jag har bokat dejt med en kompis för att förena nytta med nöja och prata både jobb och andligheter.
Nu sitter jag här MITT i min dag (som är min och Guds och inte skit). Jag ska nu packa ihop efter att ha skrivit kopiösa mängder mail, räknat och sammanställt lite, härjat runt lite i registersystemet, SNUTIT mig kopiöst mycket...och bokat in några datum. Jag ska peta i mig lite lunch. Jag ska göra det solokvist, för jag gillar det ibland. Sen ska jag på mitt kompis-jobb-möte. Sen ska jag se om jag inte kan få sällskap med min man hem. Sen ska jag fundera ut en inspirerad kyckling till middag. Och ta ett glas vin till den. Sen ska jag se TVÅ avsnitt av Medium, femte säsongen och se hur det går. Sen ska sova.
Det får bli min dag. En helt okej dag. Som är min. Guds och min. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0