Yrkeskvinnans synder och sånt

Ja, vi katoliker håller ju på mycket med sånt, eller hur var det?

Jag höll i del nummer två av en Lära för att leda-utbildning igår. Det gick alldeles utmärkt, gruppen var bra och jag var bra. Så när som på en liten detalj. Jag hade gjort en felbedömning av tiden. Jag hade kallt räknat med att vissa övningar skulle ta ordentligt med tid i anspråk. Och så står vi plötsligt där och har en halvtimme kvar men mitt körschema är slut. Klart. Färdigt. Eh-hm, vad gör vi nu då?

Det roliga var att då bara löste vi det. Som grupp.
"Hörrni, nu blev det lite pinsamt! Ni var så grymt snabba på det här som brukar ta galet lång tid, så nu har vi 27 minuter kvar. Jag ber om ursäkt! Hur fyller vi våra 27 minuter?"

Flera förslag; hänga en gubbe, charader, "med-andra-ord"... Det blev nån slags improviserad "med-andra-ord"-tävling med två lag. Mitt lag förlorade med ynka två poäng. Väldigt mycket flabb, ivriga deltagare som slängde sig upp och skrek svar rakt ut.... Hemskt kul. Och en liten samarbetsövning som kanske ändå visade på att en del saker hade gått hem? "Tid över? Äsch, det löser vi!"

Men jag gör inte om misstaget att inte ha extra punkter i körschemat igen.

Nu på morgonen har jag suttit med "nya" DN - vad var det för fel på den gamla, muttrar min inre tant - och hittade följande blommiga text.

(Apropå att Södra länken stängdes av igår och det blev trafikkaos i flera timmar.)

"Hur det kunde hända är en djupt teknisk fråga. Det ska inte kunna inträffa. Det är ett extremt seriöst system som är säkert byggt och det finns inga gamla synder inbyggda som kan ställa till det, säger Stefan Lindgren, enhetschef på Trafikverket."

Observera; "DJUPT teknisk". ""SERIÖST system". Och det fantastiska med att det inte finns gamla inbyggda "SYNDER".

Har karln på fullaste allvar uttryckt sig så här? Varför? Är han en motvillig enhetschef som egentligen vill filosofera på heltid? Eller är han omskolad präst?
Eller är han schaman på fritiden och ser hela Södra länkens tunnelsystem som besjälat och därför tar tillfället i akt att förmänskliga det?

Roligt var det hur som helst. Och synder kan ta sig olika uttryck, helt klart, så länge det handlar om den här urvattnade betydelsen av synd. Riktig synd är något helt annat och betydligt allvarligare.

Kommentarer
Postat av: Marit

Exakt just den artikeln och de meningarna fastnade jag också för!

2011-10-06 @ 17:52:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0