Yrkeskvinnan är nostalgisk

Det är mycket åttiotal i min värld just nu. Jag minns mitt sena åttiotal, det där året i Madison Wisconsin, som jag nämnde i inlägget om Earth Abides, jeans av märket Guess, min första halvlyckade permanent, musik på k a s e t t b a n d - jag köpte två stycken med Europe som jag inte ens gillade, men det var ju SVENSKT! 
Så härom kvällen ville äldsta dottern, formerly known as Divan, att vi äntligen skulle se Dirty Dancing. 
Jag såg Dirty Dancing tre gånger bara på bio. Och jag har sett den oräkneliga gånger sen dess. Den hade premiär när jag bodde där i Madison så det var där jag såg den.
Dirty Dancing
Jag köpte även all musik från filmen (ja, på k a s e t t b a n d - två stycken t o m), jag köpte Patric Swayzes singel (VINYL) "She's like the wind" och tyckte det var det mest fantastiska som någonsin skrivits... Nej, nej, jag står för det.

Av någon anledning fastnade jag i köket medan maken och döttrarna började titta på Dirty Dancing. Jag stack då och då in huvudet - "har hon hällt vatten på han idioten än?" - "är Patrick Swayze snygg eller?" - och fick för varje sån kommentar skäll för att jag inte satte mig ner och såg filmen från soffan.

Jag gick tillbaka till köket och fortsatte drälla runt på Facebook. Jag hade hittat något intressant. En gammal klasskamrat. Från Madison Wisconsin. En tjej som jag var halvbra kompis med, fast jag minns henne som rätt manipulativ...eller så var det jag som var överkänslig och hon pratade för mycket min kille, jag minns inte riktigt. (Vill kanske inte riktigt minnas...?)

Men där var hon. Och när jag började leta igenom hennes vänner på FB hittade jag en hel drös till. Som jag skickade iväg vänförfrågningar till. Några har svarat. De lär ju tycka det är lagom kul att hamna hos mig på FB där allt är på svenska. Nåväl.

Om det nu var ödets ironi eller vad det var - jag VET inte - men Dirty Dancing, gamla amerikanska klasskompisar som jag inte haft kontakt med på 20 år... Det blev väldigt mycket på en gång. 

Jag skrev väldigt lite dagbok det året. Det kan jag tycka är synd ibland. Fast jag minns mycket ändå. Det var ett långt år. Ett år som präglat mig väldigt mycket. Och nu slöts kanske nån slags cirkel. Får se om de där gamla kamraterna skriver några rader och inte bara slentrianmässigt klicka på "ja" till att bli vän med mig.
Och jag får väl ta och se om Dirty Dancing med Agnes nån gång rätt snart.

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Dirty Dancing! Första filmen för många unga tjejer då som faktiskt handlade om en tjej som gjorde sina egna val och stod för dem. Gillar den.

2011-10-18 @ 22:21:16
Postat av: Emilia Arvidsson Frilansjournalist

Åhå. Så det bloggas också!



Det var trevligt att få en pratstund med dig idag. Du gav ett intryck av kraft. Sånt gillar jag!



Allt gott

Emilia, från Sa Eugenia

2011-10-20 @ 22:34:51
URL: http://enemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0