Yrkeskvinnans bleka anlete

stirrade tillbaka på mig både i badrumsspegeln och i en glasruta på pendeln. Jag ser ut som en fullmåne i nyllet. Och hela min "hylla" gör ont. Antingen är det alla hormoner jag äter eller så är det en dålig bh. Jaja.

Det satt en märklig kvinna mittemot mig på tåget. Hon var mycket blond, med håret i en mycket stram knut. Men det var också lite tunt i hårfästet vilket var det första som avslöjade hennes ålder. Sen var hon så där minutiöst mejkad, så där så man blir nervös. Jag har inte ens varit så mejkad när jag suttit i tv-soffa. Ögonbrynspenna, läppenna, läppstift, massor med kajal och mascara och säkert decilitervis med foundation. Men det var antagligen rätt bra pålagt även om det var alldeles för mycket. I mitt tycke. Sen började undra lite över den där munnen eftersom det såg så hemskt trutigt ut. Och hon så ut som om hon var väldigt medveten om - och antagligen rätt nöjd med - trutandet. Botox? Vet ej. Jag kan inget om sånt. Men det såg lite lite otäckt ut. Lite som jag kände mig när jag var på väg in på akuten med afylaktisk allergichock. Hehe. Sen var hon rätt sportigt kläd men med högklackade typ "tofflor". Röd munkjacka och pösiga militärgröna byxor. Samt väldigt lång svart tunika som hängde ner på benen. Hon måste ha varit minst 48. Minst. Antagligen mer. Det som gjorde mig mest förvirrad var händerna. För de såg inte så gamla ut. De såg ut som mina typ. fast mer välinsmorda. Det är väl händerna en kvinna inte kan dölja sin ålder på, är det inte så?  

Vilken liten potentiell stalker jag är...

Appropå händer, maken och jag satt och gottade oss i näst sista avsnittet på första säsongen av The Closer (we luuuuuv Kyra Sedgwick, fortfarande). Hennes händer är knallröda, mest hela tiden. Har hon dålig cirkulation eller vad? Och även om det inte syns helt och hållet så får jag känslan av att de är väldigt nariga. Röa och nariga. Är inte det lite befriande. Och så småäter hon godis hela tiden och är så jääääkla tuff och kompetent och cool. Just love her.

...och när det här nu ändå inleddes med nyllen, mitt bleka och skumma damens spacklade...kanske skulle mitt nylle ha varit betjänt av lite spackel och foundation i morse? Var det därför jag studerade damen så intensivt? Nja. Det skulle kännas förljuget. Jag är blek - so sue me. Dessutom petade jag dit både mascara (mycket lite, bara på överfransarna) samt läppglans medan jag väntade på tåget. Så det så. (Juicy Tube, Hip Hop Apricot...luktar väldigt mycket godis).
Så jag var - med mina mått mätt - väldigt spacklad, även jag.
Bara så förtvivlat blek.
  

Kommentarer
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Cyberkram igen. Skum dam, låter som en perfekt karaktär för en deckare eller skräckis. Om vi ska följa klichéerna helt och hållet är hon den där rika som testamenterar hela sin förmögenhet till hunden och utbrister saker som

"Vi betalar inte skatt - gräsrötterna betalar skatt."

(Detta är exempel ur verkligheten, dock...)



The Guardian hade för övrigt ett bildspel med Michael Jackson för att fira hans femtioårsdag, där en av bilderna enbart var med för att den visade vilken stor hand han hade... Händer är fascinerande, även om jag själv gör flest överraskande iaktagelser på näsor av någon anledning.

2008-09-04 @ 20:01:48
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0