Yrkeskvinnan är lite lagom öppenhjärtlig

Hej,
Det är jag som är yrkeskvinnan, och jag höll på att jobba ihjäl mig för några år sen. Det har jag nu slutat med men för att lära mig mer om mig själv och hur jag ska låta bli att jobba ihjäl mig i framtiden har jag...erh-hm, "gått och pratat" med någon i över ett års tid. (Läs: seen a shrink.) Min shrink är en ganska barsk dam på 60+ som funkar bra, tycker jag. Det är inga solar och stjärnor, ni vet så där "jag blev kär i min terapeut" eller " min terapeut är absolut helt fantastisk". Det är bara väldigt sjyst. Det funkar. Det händer saker med lilla mig.
Och idag var det lite extra intressant. Jag har ju, som bekant, varit extremt trött och ämlig i snart två månader och detta har delvis berott på att jag haft järnbrist och B12-brist och störningar i mina cykler. Men trots en massa piller och grejjer är det ju inte helt bra (än) även om just dagen idag varit rätt hanterbar. Så min husläkare, herr virrig, konstaterade att han inte trodde att det var nåt fysiskt fel på mig. Och vad gjorde han då? Han remitterade mig till en psykiater. Ni hörde rätt. En psyk-doktor. En sån där som får ståpäls av att skriva ut stark psykofarmaka och antagligen har ett jätte god-complex. Typ dr House. (Fast nu är jag lite dum, min faster är psykiater och hon är en väldigt empatisk och trevlig person). Min shrink sen ett år tillbaka ...nä, det är nog baske mig två år, jag började hos henne hösten 2006...HON i alla fall, hon blev ganska irriterad och sa med efterttryck att hon tyckte det lät som min husläkare var lite...lat. Att han helst av allt bara ville bli av med mig genom att bestämma sig för att det är nåt psykiskt fel på mig. 
Samtidigt har jag så svårt att liksom ta att folk skulle vara lite lata och virriga så att det drabbar mig. Förstår ni? Inte kan väl herr virrig orsaka mig elände halvt med berått mod, genom att vara just virrig och lite lat. 
Sen sa min shrink att hon visst inte tyckte det var nåt fel på att ha erfarenheten av att ha träffat en psykiater. Nä, det är det förstås inte. Men för en gång skull fick jag en liten liten känsla av paranoia. Är det nu jag kommer hamna på låst avdelning, tvingas i piller, tvingas dela rum med galningar som river ut sitt hår, skriker eller sitter i hörn och vaggar, tvingas hasa runt med flottigt hår och säckig sjukhusrock... bara för att jag var så förtvivlat trött under augusti och september 2008? 
Nja...
Jag har fnurlat vidare på min plan. Min plan går ut på att fortsätta vara snäll mot mig själv. Att simma, att spela min tennis och jobba på. Att lägga mig ner och vila när jag kommer hem om jag behöver det. Och fortsätta att trivas i mitt eget sällskap och inte noja för mycket över att jag inte känner mig så social. Just nu.
Och - som min kloka shrink sa, det är inte ens fyra månader sen jag fick hela magen uppskuren. Det var inte helt odramatiskt och hon tyckte jag skulle - mentalt - ge mig själv ett år att bara ta det just lugnt. Att vila.

Kanske är det inte konstigare än så? Även om andra återhämtar sig snabbare, så gör inte jag det. Och mina blödningsstörningar är inte åtgärdade än. Det är alltså nåt som är fysiskt kajko med mig. Och jag tror inte en psykiater kan hjälpa min livmoder att bete sig som folk - förlåt, som en frisk livmoder - mer än vad min gynekolog kan diagnosticera borderline.

Jag är inte alls säker på att jag kommer gå och träffa psykiatern. Men men. Vi får väl se.

Kommentarer
Postat av: sara

Det låter som att ms Shrink är en mycket klok kvinna.

Jag har personligen genomgått ett kejsarsnitt, eftersom första barnet var stort och låg i säte inför förlossningen, och det är en gissningsvis ganska liten operation i jämförelse med din. Bara att öppna och stänga liksom. Och så får man världens finaste present och största kärleksgåva på köpet och är hur lycklig som helst. Well, det tog ändå ett halvår innan jag hade repat mig fysiskt efter ingreppet. Och då hade jag på den tiden ändå bara ett barn att ta hand om (numer två), du har såvitt jag förstår ... fyra! Och är inte ens föräldra"ledig".

Phuuuuuh!

Jag tycker också att allmänläkaren verkar lat, eller fantasilös, eller frustrerad eller nåt. Och en psykiater som har en kvart på sig, max, för sitt samtal med dig skulle nog raskt pricka av listan: trött, orkeslös, gråtmild, allmänt låg, vissa sömnproblem. Självmordstankar? nähä, bra. Viktförändringar? Nähä, då är det nog bara en mild depression, vi testar Cipramil i lågdos eller nåt annat snällt. Nästa!

Och så får du knapra piller tills du inte vet vad som är vad. (Jag skulle själv absolut ta antidepressiva om jag var övertygad om att jag verkligen var deprimerad, men jag tror, utan att veta, att du kanske inte är det. Mer som jag själv, lite normalt villrådig, lite kartlös med en viss mitt-i-livet-och-vad-gör-jag-här-insikt. Ganska bra egentligen. Och samtidigt ganska bedrövligt, egentligen. Och så vidare. Och dessutom med något fysiskt som eventuellt behöver rättas till eller helas)

Take your time. Det finns en tid för allt som sker under himlen, och så vidare.



Jag skulle gärna skriva fler klokskaper, men telningarna bråkar i badkaret (dottern, 3: "Mamma, mamma, han har ett HANDTAG på sin snippa!!!" sonen, 5: "Aj aj det är ju min snopp SLÄPP DEN") så jag måste nog gripa in. He he.



Roligt, som alltid, att läsa din blogg, du är så produktiv och flitig. Tack för bloggen! Jag känner verkligen igen mig i en hel del, det är givande :-)



Heja dig!

2008-09-13 @ 19:10:00
Postat av: Astronauten

Hej, skulle du kunna vara snäll och rösta på mig i den här fototävlingen? :)



http://microsites.nokia.se/6220/index.php?thanks=1#/grid/1/5/date/5185986



Det skulle vara supersnällt och jag skulle bli skitglad!



PS. Du kan även vinna en mobiltelefon när du röstar :D

2008-09-13 @ 19:17:54
URL: http://astronautenochfrank.blogg.se/
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Heh, jag hejar också på ms Shrink! Ett års vila är vad jag med ordinerar - det är väl investerad tid. Jag har precis tagit en månad på mig att återhämta mig från en virusinfektion i lungorna. En och annan blomma har vissnat, jag anklagade ibland mig själv för att vara lat (man har någon sorts inre gnetkärring som är missunsam så länge man inte arbetar) men jag mår bättre nu.



Det enda svåra är att inte börja snurra på alla cylindrarna med en gång igen. Jag vill ju så gärna kunna kinesiska, ha en perfekt kolonilott, prunkande fönsterbrädor, det perfekta jobbet, det perfekta hemmet och det perfekta familjelivet NU, på DIREKTEN. Jag gillar din plan - ska nog kopiera den i stora delar :)

2008-09-14 @ 21:41:49
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0