Yrkeskvinnan reflekterar vidare

Nu ska vi se. Jag hade ett annat jag satt och funderade på imorse på pendeln och hade jag kunnat hade jag skrivit ner det där och då, men jag var för upptagen av min bok och att lyssna på Förklädd Gud och Simon&Garfunkel. (Det är skumt att lyssna på Simon&Garfunkel i lurar bitvis, eftersom det låter alldeles "mono" och man först bara hör gitarrplink i ENA örat. Eh...va?)
Anyhoo, det jag funderade på var den bok jag nyss läste om. Och jag kommer inte alls ihåg om jag nämnt det här eller ej, men jag utgår fråna tt jag inte har det. Jag läste om Tredje stenen från stolen. (Jo, visst har jag nämnde det här? Eller var det när jag pratade böcker med min granne...? Och inte orkar jag leta rätt på det inlägget heller - lat-Lisa-fisa...hä.)

ANYHOO - Tredje stenen från solen är Claes Holmströms debutroman från 1994 och jag vet att jag läste den med stigande förfäran redan som 21-åring. Nu inåg jag efter en stunds planlöst Googlande att han Claes faktiskt skrev två böcker till men dem har jag inte läst. Startpistolen från 1996 och Grand slam från 2001. (Jag får helt enkelt hasa iväg till biblioteket, tydligen är hans böcker svåra att få tag på.) Huvudpersonen från Tredje stenen dyker tydligen upp i de andra två romanerna också och jag hoppas han får däng. Jag hade väldigt svårt för Jimmy Hjort - han heter så. I mina ögon är det helt uppenbart att han är en halvpsykotisk halvgalning...nästan omänsklig. Jag insåg nu när jag läste om boken att jag fortfarande ville ge Jimmy spö (alternativt adoptera honom och försöka omvända honom till att bli en ... men mänsklig människa...alternativt låsa in honom i ett kloster), men framför allt insåg jag att anledningen till att han är så otroligt obehaglig är att han under romanens gång inte gör något för någon annan en enda gång. Han snyltar konstant på alla men är aldrig generös med nånting. Han ger aldrig. Överhuvudtaget. Vilket gör honom svårt handikappad som människa enligt mitt sätt att se det. Hu.

Det där blev inte så träffsäkert och intressant som jag hoppats. Men men.

*host host host*   *frääääääääääääs*


När får man åka hem och nässkölja?


Det var nåt mer jag tänkte på...jo, jag var så sen till jobbet i morse att Morronzoo var slut när jag kom fram. Det var tråkigt.

Det knäpper i mina öron också.

Nu ska jag packa ett litet paket till. Eller två.

Kommentarer
Postat av: Julia

Får man låna?

2008-05-06 @ 20:51:11
URL: http://juliaskott.wordpress.com/
Postat av: Julia

Hoppar bahytterna ovanpå papiljotterna? Akta så jag inte tappar boken i badkaret.

2008-05-07 @ 09:18:19
URL: http://juliaskott.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0