Yrkeskvinnans norska vurm

Förra helgen var jag i Norge på ... andlig resa. Det var trevligt på alla sätt och vis, om man bortser från min väldigt onda axel som bråkade då och som fortfarande bråkar.

I vilket fall; norska är och förblir väldigt skoj. Jag gillar norska. En av norrmännen som var med fick liksom ta att vi drev med honom lite så där to his face. Min väninna M påpekade att vad norrmän än säger så går de liksom upp i en liten kvitter-knorr på slutet vilket gör att allt låter kämpe-göj vad det gäller. "Akkurat, jeg är så deprim-ERT!" Jag menar, kom igen. Jag citerade även Björn Gustavsson för norrmannen i fråga, den där om norsk maffia som är svår att ta på allvar: "Jeg ska fritere mor DIN!" Han fnissade lite ogillande.

I nästa steg; ytterligare saker som blir roliga/roligare på norska: LITURGI. Andliga ting. Förstås. När norrmännen, de katolska, ska ära treenigheten säger de: "Äre vare Faderen och Sönnen och den hellige ÅND..." Kan man bli annat än till sig?? Och bättre blir det: "som det var i OPPHAVET, nå og alltid och i evighet. Amen." OPPHAVET. Jag menar, kan man bli annat än små-salig? Jag fick förklarat för mig av lärde mannen A att det självklart är samma ord som UPPHOVET ... men i alla fall. OPPHAVET. Fantastiskt.

Men, det bästa kom vid förbönerna, jag tror det var fredag kväll. När man inom ramen för tidegärdsbönerna ber förböner ska det svaras. Man svarar något i still med "Herre hör vår bön" eller "Herre förbarma dig över oss" eller så. Svaret till dessa förböner, på norska, var, inte alltid, men just i denn vesper-upplaga:

"HERRE, HAV MEDYNK MED OSS".

Medynk. Är det inte bara helt helt...underbart? Hav medynk. Det låter mumin-esk, det säger allt, det är bara så himla bra. Det betyder, förstås, något i still med "förbarma dig" eller "ha förbarmande" men just den här gången blev det "medynk".

Jag är kär i katolsk liturgi på norska.

Jeg syns att jeg ska gå og sova lit middag nå. Men mine fölelser vad det giller norskt og katolskt i helig förening, de är ljuve og pene.

Eh ja. Min norska är inte vad den har varit. Den har aldrig varit men man får väl jobba lite på det. Hav medynk, för 17.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0