Yrkeskvinnan och Arne

Ni vet:



DEN Arne. Jag var väldigt svag för honom en gång i tiden. Särskilt den replik som inledde flera av serierna i tidernas begynnelse. "Fan. Här flyger/går/står/kräks man." Så jäkla bra.

Så alltså: Fan. Här ligger man. Jag har blitt förkyld igen. Eller vadå igen - det var väldigt länge sen. Faktiskt. Men nu mår jag verkligen inte bra.

Maken var på jobbresa torsdag till fredag och då blev jag tvungen att ta ett glas bara för att han inte var hemma. Sen blev det fredag och jag träffade mina gamla kursare från entreprenören. Det var trevligt. Faktiskt riktigt trevligt. Och folk bara var allmänt civiliserade och trevliga. Med nåt halvt litet undantag som vi inte behöver gå in på. Dessutom så var middag inte lika mycket 2007 längre så jag fick äta mat också. Och som den sansade människa jag är samlade jag ihop mig och åkte hem vid halv tio efter två glas och en stor talrik köttbullar med klassiska tillbehör. Det var gott.

Jag var alltså i sjyst form på lördagen. Maken åkte med två barn, sönerna, till landet och plockade upp nån båt och vad det nu bar. Döttrarna och jag åkte till centrum o handlade presenter till grannarna, åt hamburgare och köpte även mjölk och grönsaksjuice på Coop. Det skulle komma en god vän från Skåne och sova över så henne väntade vi in framåt sju-snåret. Hon hade jobbat hela dan så vi placerade henne i säng i gäst/arbetsrum. Därefter traskade vi över till grannarnas kombinerade oktober/födelsedagsfest. 75% av deras familj fyller år i oktober och därför orkade de bara med ett kalas. Det var öl och vin och smaskig buffé samt kladdkaka. Väldigt trevligt. Dessutom hängde det ett bar "lederhosen"



på vägen, storlek max 7-åring. Grann-pappan är ägare till dessa och KAN i sin "ungdom" ha burit dem. Grann-mamman letade desperat efter nåt fotobevis på att han någon gång burit dessa lederhosen - men nej. Vi spånade loss om hur kul det hade varit med en jätteförstoring av en sån bild, alterativt en fond-tapet. (Barnet på bilden är för mig helt okänt men byxorna är snarlika de på grann-väggen.)

Vid åttatiden var djupt inne i nån diskussion om konsumism, eller mögtvis "de stora läsupplevelserna i mitt liv" eller nåt sånt. DÅ hörde jag ett illvrål. Jag brukar vara väldigt dålig på att höra när det är mitt barn som gör sig illa men nu hörde jag i vart fall att det var allvar. (Det var vädligt många barn överallt i hela fest-huset men trots det hördes detta illvrål klart och tydligt genom kacklet.) Som skjuten ur en kanon for jag iväg och lämnade dividerandet kring huruvida vi skulle ta oss an Bröderna KAramazov eller inte, vind för våg. Min yngste låg i en hög på hallgolvet med händerna fömunnen, illtjutandes. Jag plockade undan händerna och då var därplötsligt blod överallt. "Fan. Här blöder man" liksom.

Barnet hade haft för bråttom upp för  trappan och stupat på näsan. Fel, underläppen. Det var två rejäla jack i läppen och det var blod på jeans, golv, tröja och mig. En av de små nyfunna vännerna frågade allvarligt intresserat om han fick se. "Nej", sa jag, "du får titta sen. Kan nån hämta lite is?" Som tur är ju mamm-grannen sjuksköterska och papp-grannen är läkare. Ytterligare en av gästerna var tandläkare. Sonen i fråga har århundradets fläskläpp men inga tänder verkar lösa. Vi får väl se om nån tand mörknar eller så.
Sen gick jag hem med det blässerade barnet, bäddade ner barnet och skulle sen försöka sätta på en skiva med Trazan och Banarne. Då visade det sig att den äldre sonen lyckats vräka den lilla CD-spelaren i golvet så att den inte längre gick att spela några skivor på. *suck*

Sen kunde jag äntligen umgås lite med min goda vän. Vi drack te, hon fick smörgås och sen tog vi oss ett glas.

Vadan nu denna långa harrang? Förrutom att läsaren nu vet vad jag sysslat med i helgen så kan det också noteras hur stort/litet alkoholintaget varit. Jag är alltså inte bakis idag. Men jag är väldigt o-kry. Så o-kry att hela kyrkgåendet fick läggas ner för min del. Herr Fläskläpp och jag höll oss hemma.

Maken kom hem och gjorde matmuffins - tänk så husligt. Jag ligger mest i sängen och mår tjyvens. Jag undrar om jag kan jobba imorgon? Det lär visa sig.

Just nu surar jag mest över att vårt hus är så förtvivlat ly-hört. "Fan. Här störs man".
Barnen har suttit i vardagsrumme, precis under vårt sovrum och tittat på gammal julkalender med Albert och Herbert. En kult-serie för visso, men jag är sjuk!! Och deras far sover middag. De har rätt högt ljud men inte skadligt högt. Ändå känns det som teven står under vår säng. Ååååh.... MYCKET IRRITERANDE.

Det blir nog teve-rum längst ner i huset tillslut. För man bara måste kunna få vila. I sin egen radhus-borg, för bövelen.

Ok. Kopplingarna till Arne Anke känns så här dags rätt klena. Men vad fan. Här ligger man. Och kan inte annat. Det regnar och blåder, jag är sjuk och sur. Arne liksom kom för mig. Håll till godo.

Skål kosmonauter.

Kommentarer
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Jag hade en sådan dag idag måndag. En rätt lugn dag hemma med sonen eftersom dagis har stängt. Ändå har jag lyckats slå sönder favoritporslinsskålen på morgonen och sonen hittade den enda skärvan som föll på golvet på eftermiddagen - i sin fot. Det blöder mycket där, och i den sårades ögon verkade det vara splatterfilmskvaliteter på flödet. Dessutom är sonen plåsterrädd, så det var en höghastighetsprecisionsövning att limma igen skråman med sårklister samtidigt som jag bestämt sa ifrån att det inte är farligt att blöda.



Två kompresser och en elastisk linda senare var sonen så pass pigg att han kunde titta på hur den självgående dammsugaren rengjorde köket - vilket var så spännande att han kissade på sig (något han aldrig gör annars). Som tur var hade pappa kommit hem då och kunde avlasta mig litet. Två tvättmaskiner, dammsugning av ovanvåningen (lätt med vår dammsugare), litet bladsamlande och ett Fem-myror...race har gjort den här dagen till en helt vanlig dag. Men jag ska erkänna att jag känner mig litet matt.



Ta det lugnt. Det tänker jag göra :)

2008-10-06 @ 21:00:09
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0