Yrkeskvinnan och entreprenörskapet

Men det var då själva...

NINA BJÖRK om entreprenörskap

Jag blev så SUR när jag läste detta igår. Och inte blev det bättre när jag sen såg nån bloggpost där man liksom småhyllde Björk för att det var så fyndigt och på spiken och allt vad det var.

Det var inte alls bra. Det är fel. Det är inskränkt. Men det visar också så tydligt vilken uppfattning folk har om entreprenörskap. Det är nåt verklighetsfrämmande, hitte-på, påklistrat och ... dumt, jag det inte. Jag vet att det är lätt att få det till att entreprenörskap handlar om riskkapital, exits, tillväxtpotential - och kanske rentav att lura på folk saker de inte behöver. Men det är inte BARA det. Jag börjar vänja mig vid att jag verkar ha en jättenaiv inställning till vad entreprenörskap är.
Så här inleder Nina Björk:

Jag läser om socialdemokraternas nya arbetsmarknadspolitik. Den handlar tydligen bland annat om att uppmuntra entreprenörskap. Det vill säga om att uppmuntra folk att hitta nya sätt att tjäna pengar på grejer eller tjänster som vi inte visste att vi behövde

Man vill bara skrika "NEJ!" Hon gör det så himla enkelt för sig. Jag vet att det är nåt annat hon vill åt, nämligen det hon avslutar med:

Entreprenörskapet är utan gräns. Precis som arbetsdelningen bör vara det. Och arbetstillfällena, för dem gäller det bara att börja i rätt ände: alltid fråga hur vi ska skapa fler jobb, aldrig fråga vad som verkligen behöver utföras.  

Visst visst, jag fattar. Men jag pysslade ändå rätt intensivt m entreprenörskap under ett helt år - var det bara jag som tyckte det var helt uppenbart att entreprenörskap handlar om att förbättra världen? Annars blir det ju meningslöst, eller i varje fall inte lika meningsfullt och antagligen inte lika framgångsrikt.

Nog om det för nu. Jag måste till sjukhus och lämna prover. Men jag kommer fortsätta muttra om detta - tro mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0