Yrkeskvinnan trotsar sina bihålor

Jag sitter på jobbet och vägrar svara i kollegans telefon. För även om jag förklarar att jag inte alls är ekonomiansvarig kommer de vilja att jag framför saker och kommer ihåg saker och kanske rentav gör saker. Och det vill jag inte. Jag känner mig smått okristlig och smådålig varje gång jag inte svarar i kollegans telefon. Men det jag får lev med det. 

Allt medicinerande gör mig torr i munnen och lätt illamående lite nu och då.

Jag sitter i ett bombnedslag av utspridda kartotekskort (vet ni vad det är, små barn? Det är varken analoga eller digitala informationsbärare av ett halvbeständigt material, tillverkat av trä eller rättare sagt cellulosa. Alltså papper. Tunnare kartong närmare bestämt. På dessa har man nyttjat en helt handdriven textöverförare, nämligen en s k penna. Ja, ni läste rätt. De är handskrivna också.) pärmar med listor samt allsköns skräpigt kontorsmaterial. Detta kommer mig osökt att tänka på en fantastisk sång av Electric Banana Band, "Byråkraten".

En dag så fråga' min mor
Vad ska du bli när du blir stor
En modig och stark brandsoldat?
Nej - jag ska bli en byråkrat

För pärmar och papper är det bästa jag vet 
Jag älskar mitt hålslag och min gem-magnet
Och bruna brev i C-formet
Och min egne ljuvliga häftapparat

Fullt så illa är det inte. Men jag har faktiskt en gem-magnet. Det är nästan illa nog.

Hela texten finns här:
BYRÅKRATEN

Youtube gick dessvärre på en nit här. Den fanns inte upplagd nånstan. Men den är lite smäktande och går i tretakt, då mycket kan jag säga.

I morse trotsade jag inte bara mina bihålor och allt penicillin-ätande. Jag trotsade även allt förnuft och gick in på Pocket-shop. Med dödsförakt. Jag kom ut 198 kr fattigare, fast det hade kunnat blir säkert 500kr om jag inte hållt mig i skinnet. Jag inhandlat två lättsammare volymer i chick-litt och deckargenren. På engelska, för då lurar jag mig själv att jag "åtminstone håller språket uppe". Jojo. Jag kom också i samspråk med den unga mannen - som såg väldigt trevlig ut...hm, undrar om han var singel, han borde giftas bort med någon...kanske, eller så är han ett psyko. Fast jag har svårt att tro det om folk som sitter och kränger läsbart och läsvärt på tågstationer. Det är ju så...behjärtansvärt. I alla fall. Vi diskuterade Philip Pullman en lång stund och jag funderade på om jag skulle berätta att jag är en ganska högljudt bekännande kristen som ÄNDÅ tycker att Philip Pullman är ett litterärt geni. Jag lät bli. Men det var trevligt. 

Härom veckan var veckans ord, mig och min granne emellan, STÄVJA. Bra ord. Det följdes ett lite halv-slarvigt veckans ord veckan efter, SKÖNJA, som jag tyckte var lite för likt, men grannen blev eld och lågor.
Jag tror den har veckans ord den här veckan blir VEMOD. Känsla av viss sorgsenhet och melankoli. Eller - har någon ett annat förslag på definition?

Min granne skickade förövrigt också ett intressant sms för några veckor sen där hon efterfrågade de tre böcker som jag ansåg påverkat mänskligheten mest. Hopplös uppgift - men tveka inte att bidra med förslag!
Mitt förslag var som följer:
1. Bibeln - påverkat hela västvärlden och mer därtill både litterärt och religiöst
2. Onkel Toms stuga av Harriet Beecher Stowe - bidrog till slaveriets avskaffande i Amerika...sen i vilken utsträckning kan säkert diskuteras.
3. Det andra könet av Simone de Beauvoir. Feminismens första kampskrift? 

Som sagt tveka inte att bidra med förslag på lista.
Jag undertecknade min med "Kamphälsningar fru W-B". Detta eftersom min granne självklart undertecknat med "Horace".
Det är så skojigt och små-intellektuellt i för radhusförorten ibland.

Kartoteket kallar. Auf Wiedersehen.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0