Yrkeskvinnan misslyckas och är skakad

Fin och dramatisk överskrift.

Jag är misslyckad ety jag inte avslutar min kurs i projektledning som jag skulle. Dvs min projektplan är inte klar, jag har inga som helst planer på att driva något projekt det närmsta halvåret... och det är lite trist. Men jag orkar heller inte hetsa upp mig särskilt mycket över det.

Jag är skakad ety jag nu läst ut hela His Dark Materials-triologin av Philip Pullman och har kommit fram till följande:
1. Ja, det är genialiskt.
2. Jag blev lite beklämd över det som jag i viss mån uppfattade som flum-hum-vi-blir-alla-jättelyckliga-när-vi-bara-får-lösas-upp-och-bli-en-del-av-kosmos-prylen.
3. Den som kallades Gud var ju inte alls Gud utan en ljugis. Som dessutom inte fick vara med någe vidare utan försvann i en buskade, lipandes, om jag inte missförstod allting. Jag får kanske kolla igen?
4. Ja, det var nog liiite ateistisk propagande, men inte mycket. Jag blev alldeles för tagen av det litterära mästerverket för att hetsa upp mig över det. Skönhet för skönhetens skull, liksom. Och jag ska nu läsa på, både av en och annan litteraturvetare och en och annan katolsk förstå-sig-på-are för att se vad jag kommer fram till.

Nu undrar jag bara en sak; de sålde triologin i en "adult version" på AdLibris. Vad farao betyder det? Att det är mer snusk i eller bara att det är ett snyggare omslag? Jag har ingen aning. Upplys mig, någon.

Vidare är jag lite trött på hela jul-prylen innan den ens är avklarad. Hur ska familjen krångla sig runt de svå stora problemen med att ta sig till Kanarieöarna nästa jul? (Jag syftar förstås på miljö-ansvaret samt den finansiella biten... Flyga är oansvarigt och miljöovänligt, och vi har inga pengar. ) Att resa bort över jul är ...en bra grej. Om man nu har råd.

Jaha. Och nu undrar jag om jag kommer få sitta och skämmas imorgon på föreläsningarna eftersom jag inte är klar alls. Kommer jag ens få vara med?
Det lär visa sig.
Folkbildning, hej hopp, säger jag bara.
Stäng in mig i ett kartotek med lite granbarr så jag nog klara vintern.

Tjillevippen på mig. (Litterär blinkning, in case ya missed it. Man måste ju vara liten som Nils Karlsson Pyssling om man ska få plats i ett kartotek, eller hur?)

Just det, liten parantes. Efter att ha frossat i bärnstenskikare och skarpa eggar har jag nu satt tänderna i en riktigt fnissig chick litt istället. Sophie Kinsella. Mycket underhållande men det är som att jämföra... en tornedos med majsvälling. Typ.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0