Yrkeskvinnans listor

I vissa tv-serier återkommer de där listorna. Tummade papperslappar där någon någon gång skrivit ner en massa saker som de ska göra innan de fyller 30, dör eller gifter sig eller vad det nu kan vara.
Jag vet att listan förekommer i minst ett avsnitt av Tru Calling (spacig tv-serie om läkarstuderande, bårhusarbetande stumpa vars dagar startar om när döa människor ber henne om hjälp), i A Walk to remember (romantisk småjobbig men ändå fin film där liten stumpa är dödsjuk men finner kärleken och hjälper förvirrad ung man)...var mer? Well, jag tycker jag ser de där listorna lite var som. Till och med min syster har haft en sån tror jag - alltså  helt på riktigt. Hon skrev om den på sin blogg. Jag tycker mig minnas att det ingick att raka huvet samt skaffa tatuering nån gång före 25 - annars kommer jag inte ihåg så mycket mer.

HUR SOM HELST, ju mer jag funderade på det där med listor så kom jag på ett par saker. Som jag inte alls vill skriva upp på nån lista. Samt att jag skulle vilja åka till Berlin igen. Dessutom - jag fyller 35 om två månader så det jag hinner för 35 är inte SÅ mycket...och nästa gång jag fyller jämt är det ju 40 och det  ju så läskigt att HJÄLP... och det enda man ska ha hunnit för 40 är att förlåta sin mamma. Och det vet jag inte alls om jag hinner.

Så jag tänkte så här. Jag ska skriva en alternativ lista. Saker jag absolut aldrig tänker göra.
Here goes:
1. Bestiga Mount Everest eller nåt annat högt berg
2. Åka till Thailand.
3. Åka till New York - fast det är inte helt säkert...
4. Tatuera mig.
5. Blondera mig.
6. Gå ner 25 kilo (10 kan jag däremot tänka mig)
7. Klippa håret riktigt kort..
8. Skilja mig.
9. Sluta gå i kyrkan.
10. Experimentera med droger.
11. Djuphavsdyka eller snorkla
12. Hoppa fallskärm...fast kanske ändå?
13. Resa jorden runt.
14. Korsa atlanten i segelbåt
15. Skaffa en älskare.
16. Sluta dricka kaffe.
17. Bli skådespelare
18. Skriva en odödlig roman...men kanske nån liten putslustig bok nån gång...kanske
19. Sluta drömma om det inte så grandiosa men hellre drömma om det storslagna i det vardagliga

Nitton punkter. En knasig siffra. Jag återkommer med fler saker som jag aldrig tänker göra. Och kanske en liten liten lista på saker jag vill göra ändå. Men jag är så oambitiös. Jag vill ju helst bara vara något så när harmonisk och ta hand om mina nära och kära och fortsätta älska min man och Gud tills jag dör. Och kanske nån gång äga en gul bil.

Gör det mig ohjälpligt tråkig - so be it. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0