Yrkeskvinnan gör ett gott dagsverke

Tycker hon själv i alla fall.
Efter intensiv research och ett nytt personbästa i duscha, klä på sig, packa och hinna med bussen (16 miunter) jobbades det intensivt fram till tre.
Sen hämtade jag Lillkillen och sen övervägde jag att dricka kaffe för att överhuvudtaget överleva middagen...jag lät bli. Sen gjorde jag soppa - två sorter - samt pannkaka (nytt recept som jag mot alla odds ska skriva ner här och nu. Strax. Jag ska bara berätta klart. Jag hann också sjasa iväg stor tjej (Divan) till dansen, hälsa liten tjej (Humlan) välkommen hem från kören, sätta Humlan på att röra om i en soppkoket, göra klart soppor och pannkakor, utfodra Killar och Humla och mig själv - jag fick ge upp ambitionen att äta tillsammans med maken, jag var för hungrig - och nånstans mitt i allt detta hann jag köra en disk. Samt tömma diskmaskinen. "
"I have no life" är man nästan på väg att utbrista, men jag kan inte riktigt se det så. Det ÄR liksom livet på någe vis.
Hur som helst, torsdagar håller på att utvecklas till en rätt trist dag middagsledes eftersom vi inte lyckas äta alla tillsammans, vilket trots allt är standard. (Det är alltså inte ens en ambition, det är standard, märk väl.)

NU kör jag recepten:
Soppa 1: (Barnvänlig).
- Lägg diverse frysta grönsaker i större kastrull. Häll på lite vatten, typ nån halv dl.
- Smula över 1-2 buljongtärningar.
- Koka upp ca 0,8 dl vatten i vattenkokare.
- Häll över när det börjat ånga lite i kastrullen.
- Tillsätt snabbmakaroner när det börjat koka.
- Alternativt annan pasta som blev över från igår. Eller förrgår.
- Koka ca 3 minuter.
- Servera.

Soppa 2: (Rädd...nej, redd heter det ju. Barnen är rädda för redda soppor, de tråkmånsarna)
-Hacka lök, valfri. Jag gillar schallottisar.
-Fräs i lite smör.
- Vräk över valfri mängd ärtor, mellan 500-800g beroende hur pass soppsugen/ärtbenägen man är
- Rör om, salta och vitpeppra MYCKET försiktigt - den blir lätt överpepprig och är då inte lika god. Tycker jag. Tillsätt även gärna en nypa socker eller två.
-Lägg på locket och låt det stå på medelstark värme tills ärtorna inte ser så frysta ut längre. (Ca 5 minuter).
- När de mjuknat, ta av från plattan och mixa hej vilt med stavmixer till det hela är en slät puré. Om man nu inte gillar chunky för då kör man inte lika länge.
- Slå över buljong ca 5-7 dl efter behag. Höns eller grönsak. Ev en skvätt vitt vin.
-Vispa. Om man inte vill dra ner en extra kastrull kan man alltid smula buljongtärning(ar) över ärtorna innan man mixar, sen mixa och sen bara slå på vatten. Det går det med.
- Sen reder man soppan om man tycker det är kul. Antingen med grädde, matlagningsgrädde, creme fraiche...fetthalter spelar ingen roll, man kör det man tycker är skoj. Eller så låter man bli. Den blir god då med. Idag körde vi två skvättar soja-nånting, åt matlagningsgräddehållet. Blev så bra så.
- Servera med god smörgås till eller pannkaka efteråt.

Det som blev över:
     

Pannkaka special (från ICA-kuriren)....och nu blev jag så lat att jag la in det som bild. Fast jag gjorde receptet på 6 ägg - roa er nu med att  räkna ut proportionerna! (Det är inte så svårt).
image5

Ok. Ingen glass idag. Och det var visst från GB i ICA-Kuriren.
Och jag rekommenderar varmt elvisp. Det var riktigt sjyst, fast Killen (den stora) undrade bekymrad (utan gnäll men som sakt "concerned") om det inte kunde vara vanlig pannkaka, eller måste det vara konstig nyttig pannkaka för att det är mitt i veckan.... Lill-Killen gastade att han vill ha pannkaka med BAKPULVER. Var får de allt ifrån.

De två som blev över

image7

när Divan och Maken äntligen ramlat in runt ca 19.30 - hu så sent - och snabbt fått i sig mat de också.
(De ligger inte direkt på bordet utan i en glasform. Faktiskt.)

Det var torsdagsmaten det.

Vad mer?
Det är Heroes ikväll också. Jag fattar inte riktigt. Jag är X-Men-fan och de har ungefär 2,5 avsnitt på sig till att övertyga mig i egenskap av just X-Men-fan för än så länge är det mest folk med personliga problem storlek något större plus att världen eventuellt går undet och nu har vi liksom fått koll på det och nu gäller det att få stopp på eländet....eller så ältar vi våra stora skumma personliga problem istället. Samtidigt som vi gör vårt bästa för att få med hela spektrat (ensamstående mamma med frånvarande pappa, roliga asiat, vrålsnygg men träig indier, vacker flicka med kort hårt, vacker flicka med långt hår som nu sist låg med hela magen uppfläkt efter att snygging-pojkvännen blev helt Jekyll-Hyde on her ass och de t o m fick in en läbbig halv våldtäktsscen....dessutom snygg mulatt-kvinna med blå ögon samt knarkande konstnär med visioner av elände i framtiden. Och den vackra flickan med långt hår är ju cheerleader också. Måste hon gå i sin larviga cheerleader-uniform hela tiden??
Nu låter det ju som jag verkligen inte gillar den här serien alls, märker jag. Men det gör jag...tror jag. VI glömde överviktig tankeläsande polis med karriärproblem, samt flygande politiker med lika flygande bror.
Det här verkar ju helt vansinnigt. Det här kan man ju inte titta på...

Haha.

Jag läste ut Caipirinha med Döden. Den var plågsamt bra. Det bästa jag läst på bra länge.
Läs den.
Man fnissar och får ångest i en intressant blandning.
Jag har redan kastat mig över hennes nästa, Busters öron. Vi får se vart det leder.
Jag fascineras av att författaren poserar, ljuv och tjusig, på insidan av omslaget, i ljuv klänning, ljuv min, slutna ögon - och en enorm förskärare. Inte helt väntat. Men lite makabert kul så där.

Läs dem. Den här först!
image8


Kommentarer
Postat av: Julia

Jag <3 Heroes.
(Kan meddela att västen blev klar och relativt fin, förutom att den blev för kort och för bred. Så nu börjar jag om. Du kan få se bild om du vill.)

2007-09-14 @ 08:55:15
Postat av: Julia

BAH.
Jag försökte skriva att jag 1) hjärtar Heroes 2) blev klar med västen men att den blev för kort och bred. Du kan få se bild om du vill.
Sen var verifieringsbilden p4k4 vilket fick mig att tänka på stickbeskrivningar. Hehe.

2007-09-14 @ 08:56:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0